JAMU v Brně - Aktuality - Hudební fakulta JAMU připravila sérii jedinečných koncertů současné elektronické hudby

Hudební fakulta JAMU připravila sérii jedinečných koncertů současné elektronické hudby  

Koncerty HF JAMU představí unikátní využití technologií v umění

Plakát

Hudební fakulta JAMU připravila sérii jedinečných koncertů, ve kterých posluchači v Brně uslyší současnou elektronickou hudbu. Ve čtyřech květnových večerech se v Divadle na Orlí osobně představí autoři, jejichž některá díla interaktivně dotvoří samo publikum. Už koncertní podoba prvního večera bude mimořádná.

„Jde o skutečně mimořádnou příležitost vyslechnout si nejaktuálnější kompozice soudobé elektronické hudby. Akusmatická hudba v unikátním provedení prostorového zvuku v takovém rozsahu v Brně dosud nebyla představena,“ řekl student doktorského studia Katedry kompozice, dirigování a operní režie (KKDR) HF JAMU Jiří Suchánek. Na čtvrtek 3. května od 19 hodin připravil program třetího koncertu ze série „SONIX“ večer akusmatické hudby. Ve spolupráci s Koninklijk Conservatorium a Institute of Sonology Den Haag (NL) návštěvníci v Divadle na Orlí/ hudebně-dramatické laboratoři JAMU v Brně uslyší díla Laury Agnusdei (IT), Carlose Florese (MEX), Natálie Plevákové (CZ), Sary Pinhero (P), Barryho Yuk Bun Wana (HK) a Jana Kavana (CZ). „Diváci budou sedět ve tmě uprostřed divadelního sálu a kolem bude osm zvukových kanálů,“ dodal Suchánek k zajímavému večeru.

Nabídku koncertů završí tři absolventské večery oboru Multimediální kompozice KKDR HF JAMU. „Celá série multimediálních koncertů je taktéž ukázkou možností využívání pokročilých technologií v umění a dokladem širokého mezinárodního charakteru studia na Katedře kompozice, dirigování a operní režie HF JAMU, kde studují mladí lidé skutečně z celého světa,“ doplnil pedagog docent Richard Fajnor.

Ve středu 9. května od 19. hodiny zájemci vstoupí do interaktivní instalace Snít o kybernetické budoucnosti Marka Andrýska (CZ), absolventa magisterského studia. Dílo je vystavěno na kontrastu manipulovaného záznamu skutečnosti a konstruovaného digitálního světa virtuální reality s použitím různých příkladů z historie „cyber artu“. Je vytvořeno přímo pro konkrétní prostor divadla. „Ve skladbě také půjde o zásah diváků do datového toku videa, kteří jej takto budou deformovat. Pracuji s kvadrozvukem,“ doplnil Andrýsek. Poté bude předvedenaaudiovizuální kompozice Light in the Shadow Yuk Bun Wana z Hong Kongu, absolventa bakalářského studia. Kompozice za pomoci videomapingu využívá napětí mezi světlem a stíny, které bude reprezentované v hudební složce díla kombinací elektronického zvuku a hry na bicí nástroje Martina Švece „Vše doplní videoprojekce kupříkladu na gong – tedy největší hudební nástroj na scéně,“ uvedl Bun Wan. 

Ve čtvrtek 10. května od 19 hodin bude uvedeno představení Vlny/ memorandum pokroku Aleksandra Sedymova z Minsku (BY), absolventa bakalářského studia. Taneční performance bude doplněna o projekce i hudbu v kvadrofonním provedení a je autorskou volnou adaptací novely Vlny ztišující vítr Arkadije a Borise Strugackých. „Půjde o kombinaci videoprojekce, kvadrozvuku a tance v podání čtyř dívek,“ upřesnil Sedymov. Večer doplní autorská díla studentů prvního ročníku Pomezí Davida Petráše (SK) a Spomienky Ladislava Dudoka (SK).

V pátek 11. května taktéž v 19 hodin se uskuteční multimediální performance Smíšené signály Natálie Plevákové (CZ), absolventky bakalářského studia. Diváci vstoupí do 4-kanálové interaktivní videoinstalace, kde proběhne ve třech dějstvích„...ve fragmentech  příběhovosti, jež vznikla pomocí autorské zvukové syntézy, hlasu a internetového kurátorství“ multimediální performance inspirovaná skutečnými příběhy. Vývoj děje a výsledný tvar díla může významným způsobem ovlivnit každý divák v publiku pomocí „chytrých zařízení“.  Na všechny ojedinělé večery je minimální vstupné padesát korun.

Mgr. Luboš Mareček, marecekjamucz