JAMU v Brně - Aktuality - Jazzová opera Martinů zazní spolu se světovou premiérou

Jazzová opera Martinů zazní spolu se světovou premiérou  

Nezvyklé spojení dvou kratších oper se uskuteční v brněnském Divadle na Orlí. Komorní opera Hudební fakulty JAMU zde v jednom večeru uvede jazzovou operu Slzy nože Bohuslava Martinů z roku 1928 a světovou premiéru díla Zhasnutí od mladého skladatele Jiřího Najvara, který osobně vystoupí i jako dirigent. Premiéry se uskuteční v sobotu 21. března a v neděli 22. března. Následovat budou čtyři reprízy v úterý 24., ve středu 25., ve čtvrtek 26. a v sobotu 28. března. Začátek je vždy v 19 hodin.

Jednoaktové opery od jejich vzniku dělí bez mála století. „Oba tituly jsou ale moderní díla a souvisí spolu v našem případě i výpravou,“ uvedla režisérka Zuzana Fischerové, která v tomto projektu absolvuje bakalářský stupeň operní režie na JAMU. Oba jmenované tituly budou na jevišti propojeny vizuálně scénografií a kostýmy hostujícího Davida Janoška jinak studenta činoherního herectví. „Pracoval jsem s naoko luxusními a také s průhlednými materiály třeba s křišťálem. Ale není zlato, co se třpytí,“ poznamenal. Janošek dále ve své symbolistní a variabilní scénografii používá kupříkladu figuríny a kufry, ve kterých budou obyčejné věci z normálního života. „Lišíme se zavazadly, které si táhneme v životě jako břemeno,“ dodává.

Opera Slzy nože snoubí moderní kompoziční styl tehdejší Paříže s prvky jazzu a swingu. Jednoaktová surrealistická hříčka z pařížského období Martinů s libretem předního francouzského surrealisty Ribemont-Dessaignese se točí kolem lásky mladé dívky k oběšencovi, kterého oživí Satan. Opera si pohrává i s dadaistickou poetikou dialogů tří postav. Režisérka Zuzana Fischerová prozrazuje, že příběh je zasazený do výlohy exkluzivního obchodu mezi snůšku figurín: „ Postavy jsou uzavřené ve své světě, jakémsi akváriu, kde řeší jen svůj malý kousek reality a nevnímají, že svět je o mnoho větší.“ Slzy nože doprovodí studentský orchestr složený z patnácti hráčů, v němž vedle houslí, violoncella, hoboje, saxofonu, trubek a pozounů zazní i fagot, banjo, akordeon, klavír nebo tam-tam.

Opera Zhasnutí bude uvedena ve světové premiéře. Její autor a v této inscenaci i dirigent Jiří Najvar je posluchačem 3. ročníku oboru Kompozice na Hudební fakultě JAMU. „Bylo mi třiadvacet, když jsem předloni operu komponoval a zajímalo mě, po jakém autorovi by sáhl v tomto věku Leoš Janáček. S kolegou libretistou Michalem Trávníčkem jsem vybral Lermontovovu poému Démon. Určující hlavní dějový proud této opery symbolicky odkazuje na Janáčkovo rusofilství,“ poznamenal autor. Duch Janáčka alias Průvodčí se tomto díle objeví i na jevišti. „Hudba je velmi experimentální, zkoušel jsem nejbizarnější metody. Jde o nezvyklé spojení nástrojů jako akustická kytara, sopránový saxofon, elektronika, pikola, harfa a cembalo,“ uvedl Najvar. Zhasnutí si podle něj všímá problematiky vytrácející se mezilidské komunikace ve prospěch virtuálních „náhrad“. V opeře vystoupí kromě šestnácti sólových zpěváků i čtrnáctičlenný mužský jevištní sbor. Hraje Janáčkův akademický orchestr. Celé studentské představení připravovalo na pětasedmdesát lidí včetně produkce.

Mgr. Luboš Mareček