Doktorandskou konferenci HF JAMU otevřel unikátní nástroj – šestinotónové harmonium

Prezentací jedinečného šestinotónového harmonia dnes odpoledne na Hudební fakultě JAMU začala doktorandská vědecká konference, která se koná do 19. do 21. dubna. Ve fakultní aule třídenní odborné setkání pro studenty doktorských studijních programů, zaměřených na teoretickou reflexi i interpretaci hudby a všech příbuzných oborů, otevřel přednáškou, workshopem i koncertem Miroslav Beinhauer. Klavírista a doktorand na tento technický i konstrukční unikát, zapůjčený speciálně pro tuto příležitost, posléze přítomným zahrál. Konferenci ještě předtím oficiálně zahájil rektor JAMU MgA. Petr Michálek a děkanka HF JAMU prof. Barbara Maria Willi, Ph.D.  

 

„V Ostravě roku 2018 mi z festivalu Dny nové opery zavolali, jestli bych se neujal partu šestitónového harmonia v operním titulu Přijď králoství Tvé od Aloise Háby. Ten si nechal postavit dvě šestinotónová harmonia, z nichž pouze toto druhé je v hratelném stavu,“ uvedl mladý umělec ke kuriózní zápůjčce z Národního muzea – Českého muzea hudby. Představené druhé a větší šestinotónové harmonium Hábovi v roce 1936 postavila firma August Förster. Sám mladý hudebník ale sní o tom, že by si nechal zhotovit vlastní podobný nástroj: „Sháním nyní peníze. Půjde o částku do jednoho milionu korun.“

Po zmiňovaném ostravském vystoupení, nahrávce a vystavení jiné Hábovy skladby na kanál You Tube Beinhauer zjistil, že je o tuto nezvyklou hudbu zájem. Přitom Hába napsal pro svůj speciální nástroj právě už jen jeden další sólový opus, který na úvod konference doktorand také zahrál. Zahajovací koncert konference doplnil dílem In (2021) od Iana Mikysky, který se s Beinhauerem při workshopu také představil.

Systém hry na Hábovo harmonium je například v porovnání se systémem hry na běžný klavír podle Beinhauera velmi složitý. A to zejména díky třikrát většímu množství tónů, a tedy kláves v oktávě. Celkový rozsah harmonia je pět oktáv: F‘ – f‘‘‘. Vzhledem k tomu, že na tento nástroj neexistuje žádná instruktivní literatura, je nutné – jak Beinhauer zdůraznil – se na něj naučit hrát samostatně. „Jsem vlastně jediný, kdo to umí,“ sdělil se smíchem mladý interpret, který opakovaně připomněl, že pro toto speciální harmonium nyní existuje jen jediný operní part a jediná, předvedená skladba. Jedinečný nástroj z muzejních depozitářů zcela výjimečně cestuje: vloni byl zapůjčen do Grazu, nyní ho slyšeli v Brně, a ještě letos pojede do Varšavy.

„Jde opravdu o mimořádnou věc i z hlediska dějin hudby,“ řekl v úvodu konference na adresu mimořádného nástroje proděkan HF JAMU PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.  Uvedl dále, že o zahajované konferenční jednání byl opravdu mimořádný zájem stran studentů doktorských programů. I proto musel být program rozvržený do dvou nadcházejících dnů, v nichž se se svými příspěvky představí bezmála třicet vystupujících.  Konference se koná hybridně tedy online i fyzicky v učebně č. 205 na pořadatelské Hudební fakultě JAMU.
Mgr. Luboš Mareček, Ph.D.

FOTO: Bára Bachanová